شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 27 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۳۴۸۱
تاریخ انتشار : ۲۲ : ۱۸ - ۲۴ بهمن ۱۴۰۲

به گزارش دیباچه ، "کاوه خداشناس" بازیگر سریال "مستوران با بیان اینکه با بازی در این سریال توانسته در نقش یکی از نیاکان خود با مخاطبان در تعامل و ارتباط باشد معتقد است : آمیخته کردن افسانه ها و عاشقانه ها بدعت خوبی است که بویژه در رسانه ملی می تواند باب سبک جدیدی را در تولیدات نمایشی باز کند که ضمن موفق بودن در جذب مخاطب، در زمره سوژه های بکر و پرکشش قرار گیرند.

"کاوه خداشناس" بازیگر سریال مستوران که این‌ شب ها از شبکه اول سیما در حال پخش است به خبرنگار دیباچه گفت: قصه تعریف کردن برای مخاطب در تلویزیون اتفاق بسیار خجسته ای است و مجموعه مستوران بی شک در این زمینه کار موفقی محسوب می شود؛  البته در این کار به تناسب برهه ای از تاریخ که در بستر آن قصه تعریف می گردد، سبب شده تا ماجراهای "مستوران" خودبه خود از بیشترِ کلیشه های داستانی و روایی تکراری که در فضا های تکراری برای مخاطب ترسیم و مصور سازی شده و می شود فاصله بگیرد؛ در واقع اینگونه روایت‌ها که ریشه در ادبیات کهن و داستان های حماسی دارند از کودکی و بصورت باستانی در ذهن همه ما بوده و از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند؛با این حساب پس چه بهتر که بتوان آنها را مثل یک پازل درست و صحیح کنارهم بچینیم و از بطن آنها قصه هایی جذاب همچون داستان "مستوران " را بیرون بکشیم ، اینگونه داستان ها به طور قطع می تواند برای مخاطب تلویزیون جذاب باشد چرا که همراه خود رنگ و لعاب دارند،تاریخ دارند ،ادبیات دارند و مجموع همه اینها می تواند در کنار یکدیگر یک مجموعه نمایشی قابل قبولی را تشکیل دهد.

او پیرامون نقش "لطفعلی " افزود: صادقانه می گویم که این نقش جای بسیار خوشی را در وجودم به خود اختصاص داده ، به گونه ای که شاید پدرِ پدربزرگم می توانسته یکی مثل کاراکتر لطفعلی بوده باشد در واقع بسیار خرسندم که این فرصت در عرصه بازیگری برایم رقم خورد که بتوانم به شکل متفاوتی در نقش یکی از نیاکان خود، در مجموعه مستوران زندگی کنم.

"خداشناس "ادامه داد: بخشی از قصه مستوران ریشه در ادبیات کهن ایران زمین دارد و این ادبیات نیز ریشه در اسطوره ها و افسانه های ما دارند؛ افسانه هایی چون نبرد رستم با اژدها و دیوها، پرواز سیمرغ و المانهای زیاد دیگری که از دل شاه نامه آمده اند و در گوشه و کنار ادبیات این سرزمین جای گرفته اند به گونه ای که به وفور دیده مي شوند و برای همه جذاب هستند. در واقع می توان این وجه افسانه ای و اسطوره ای را در بستر تاریخی و آمیخته با درام عاشقانه کنار هم قرار داد و به یک خروجی دلنشین همچون قصه مجموعه "مستوران" رسید.در کل اینگونه ساخته ها که ترکیبی از افسانه ها و ماجراهای عاشقانه هستند می توانند سبک جدید و ماندگاری از فیلمسازی را در ویترین تولیدات نمایشی بر جای بگذارند.

"خداشناس" بیان کرد:قصه مستوران به گونه ای جلو می رود که مخاطب به هیچ وجه نمی تواند به قطعیت بگوید که شخصیت لطفعلی در مسیر دسیسه هایی که بر سر راهش قرار دارد پیروز میدان خواهد شد یا خیر؛ چون این اثر بدعت ها و شگفتانه های زیادی را در لایه های روایی خود برای مخاطب پایه گذاری نموده، به طوریکه بنده نیز هنگام خواندن نقش و فیلمنامه به دور از هر بزرگنمایی به ظرافت،پیچیدگی و تندیده شدن قصه ها در هم معترف شدم همچنین طرح معما در مسیر روایت قصه و نیز ایجاد دسیسه های فراوان در راه مرتفع نمودن معماها از دیگر مباحث جذاب ماجراهای مستوران است که بیننده ه را سکانس به سکانس باخود همراه کرده است.

وی ادامه داد: کار تاریخی کردن اصولا سختی های جدی زیادی را همراه خود دارد. یعنی یکی از بزرگترین معضلات ساخت تولیدات تاریخی شاید این باشد که امکانات برای ساخت اینگونه آثار در خیلی از فضاها محدود است. به هر حال ما در پروژه "مستوران " در جاهایی مجبور شدیم به لحاظ فضای روایی و جلوه های بصری به شدت دست بسته جلو برویم؛ مثلا در این سریال، عمارت حاکم مستوران می توانست عظیم تر و باشکوه تر باشد، چون زمانیکه لوکیشن ها در یک اثر نمایشی درست تعریف شوند، در آنها اتمسفری جریان خواهد یافت که جلوه های بصری و فضاهای چیده شده بیش از پیش به کمک بیان ماجرا خواهند آمد و در نظر مخاطب نیز جذاب تر، ملموس تر و قابل باورتر خواهند شد. در کل ما در این سریال بنا به دلایلی چون بودجه، مباحث مالی و...دستمان پیرامون طراحی لوکیشن ها برای مستوران نسبت به دیگر آثار تاریخی بسته بود، در صورتیکه ساخت این سبک تولیدات از هر لحاظ همچون گریم، نوع پوشش نقش آفرینان، آکسسوار های صحنه و...به غایت سخت و چالش برانگیز هستند. به هر حال گروه مستوران علی رغم همه کمبودها و فشردگی های کاری دوشا دوش یکدیگر کار را جلو برد و به موقع آماده پخش کرد و امیدوارم برای تولید قصه های اینچنینی در قالب آثار نمایشی بتوانیم امکانات بیشتری را فراهم کنیم چرا که معتقدم اینگونه ساخته ها به دلیل آنکه ریشه در فرهنگ و اسطوره های پرقدمت ایران زمین دارندبه شدت پتانسیل و قابلیت صادر شدن به کشورهای دیگر بویژه کشورهای همسایه را در خود دارند.

بازیگر نقش لطفعلی در سریال مستوران در پایان گفت: بنده به عنوان یک بازیگر دوست دارم خالق نقش های متفاوت باشم و در کالبد شخصیت‌های متفاوت خود را محک زده و به چالش بکشم به هر حال اميدوارم بتوانم با رنگ آمیزی متنوع تری به لحاظ ایفای نقش در قالب کاراکترهای مختلف با مخاطبان در ارتباط باشم.همچنین این روزها پیشنهادات مختلفی را برای حضور در تولیدات مختلف داشتم که با این وجود ترجیح دادم کمی حوصله به خرج دهم و صبر کنم تا انشالله بتوانم با قصه و فیلمنامه بهتری در عرصه بازیگری حضور یابم و تجربه جدیدی را رقم بزنم.

گفتگو از : زهرا فرود

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳